Racerepports

 

16/17. juni 2012  - Race24 (Team cykelgear.dk cykler for bornene)

Så blev det tid til Race24. Havde glædet mig til dette nytænkte og anderledes motionscykelløb, netop fordi det er nyt og anderledes. Og det levede til fulde op til mine forventninger og lidt mere til.
Det hele startede i december. Min far var faldet for dette cykelløb, og spurgte Stig (min svoger) og jeg, om det ikke var noget med et lille familiearrangement. Min første indskydelse, var at det passede rigtigt dårligt ind i mine planer, men det lød nu spændende. Min far bliver 68 år næste gang og der er meget få i den alder der kører fra ham. Og jeg kan rigtigt godt lide at kører cykelløb med ham, så hvorfor ikke. Med den form den gamle er i, er der nok mange år i ham endnu, men vi skal også være realistiske. I det alder kan det gå hurtigt den forkerte vej, så disse muligheder for at lave den slags sammen, er vi nødt til at gribe mens vi kan. Tror nu nok vi også stiller med et familiehold om 10 år, hvis de bliver ved med at arrangerer det, men som sagt, så ved man aldrig. Derfor blev det et ”det gør vi sku” Tilmeldingen kom i hus og vi fik tildelt nr. 76.
Datoen nærmede sig, og som de faste læsere ved, har træningen de sidste uger op til ikke været optimal pga en skade, men det måtte briste eller bære. Hellere gå ned med stil end slet ikke gå ned..

D. 16. juni mødtes vi alle hos den gamle kl. 10.30. Han bor kun 8 km fra banen, så det var det naturlige sted at mødes. Campingvognen blev gjort klar, vi fik noget frokost, og tog op på banen. Campingvogn på plads, indskrivning osv. Vi blev enige at tage et par ture på banen inden start for lige at lære den lidt at kende.
Tak for kaffe. Har aldrig været den store motorsportsfan, så jeg har derfor aldrig været på Ring Djursland. Godt nok havde de sagt at det var en kuperet bane, men 3 så kraftige stigninger havde jeg nu ikke regnet med. De var heldigvis ikke så lange, så vi blev hurtigt enige om, at taktikken måtte være fuld fart ned, for at få så meget medløb op, og derfor kun lige skulle op og stå et kort øjeblik. Problemet lå så i, at de skulle vi jo gøre 3 gange for hver 1750 m, og umiddelbart regnede vi med at kører omkring 240 km hver, så nogle højdemeter ville det da blive til.

Klokken nærmede sig starten kl. 15.00 og vi skulle til briefing. Forinden nåede vi lige at blive enige om taktikken. Den  gamle ville helst køre længere tid af gangen, da han normalt bruger en times tid på at komme i gang. Undertegnede ville helst køre korte intensive stints, da jeg formodede at det ville være bedst, med tanke på form og min skade. Fik ham overtalt, så vi endte med en taktik, der hedder 2 gange 1 time, 2 gange timer og til sidst 2 gange 1 time igen. En taktik alle var glade for om søndagen. Vi blev briefet, og sendt de første ryttere af sted. Vi havde valgt den gamle til at starte, da han har rutinen, til at sætte sig hos de rigtige, så vi ikke blev smadret af den første tur.
Kl. 16 blev det min tur til første stint. Glædede mig. Nu skulle jeg i gang. Skiftet gik fint. En ros til arrangørerne. Havde min tvivl da jeg så skiftezonen, men det virkede rigtigt godt hele vejen igennem.
Ud på banen og så af sted. Hold da kæft. Der bliver jo virkelig kørt cykelløb. Prøvede at ignorere det, da der jo på dette tidspunkt er lang vej hjem, men det var svært ikke at kører med. Stig og jeg havde snakket om, at vi ville prøve at hænge på den hurtige gruppe, når de overhalede for at se hvor langt vi kunne holde med. 3 omgange blev det til. De lå med over 40 km/t hele vejen rundt, og jeg besluttede, at det var for hurtigt for mig. Pga. det høje tempo og den høje intensitet i løbet, var jeg glad da Stig kaldte mig ud på sidste omgang. 1 time var sku nok i det tempo. Og der var stadigvæk 7 timers kørsel igen. Håbede virkelig at tempoet gik af ballonen, når alle lige havde fået brændt noget krudt af.

Første time blev det til 35,95 km i tiden 1:00:11 hvilket er ca. 35,8 km/t i snit.

Vi fandt hurtigt ud af, at der var rigtigt gode hold i alle aldersklasser. Så vi skulle kigge længere nede i tabellen, for at finde vores konkurrenter. Efter 3 timer lå vi på en 14. plads ud af 23 hold i GP3 med 35,8 km/t i snit.

Kl. 19 blev det tid til anden time. Havde meldt ud til de andre, at jeg ikke ville kunne holde samme tempo igen, og slet ikke når vi i nat skulle køre 2 timers stints. Tempoet var gået en anelse ned for alle, men der blev stadigvæk kørt rigtigt stærkt. Prøvede at hænge på de gode så længe som muligt, men de var bare for gode. Fandt nogle andre og det gik rigtigt godt. Nød det virkeligt. 2. time var mest bare et go steady indtil der manglede 20 minutter. Kæden begyndte at larme når den ramte forskifteren, og det blev værre og værre. Det virkede som om at forskifteren gled, for den skraldede i mindre og mindre gear. Havde desuden skiftet til mine nye sko inden denne time, så da det med 3-4 omgange igen begyndte at ”vrikke” i venstre pedal, blev jeg rigtigt sur på mig selv, over at jeg ikke havde spændt klampen ordentligt fast. Nu kiggede jeg virkeligt efter Stig hver gang jeg kom op på tilskuerlangsiden. Kunne ikke blive ved at holde tempo med disse mekaniske problemer. Og hvad nu hvis klampen røg helt af skoen? Endelig kaldte han. Jeg skyndte mig ind i skiftezonen, og var glad for at jeg alligevel havde holdt et rimeligt tempo på trods af problemerne.

2. time blev det til 33,66 km i 58:32 hvilket giver et snit på 34,5 km/t
Da jeg kom tilbage til campingvognen, opdagede jeg at venstre pedalarm var gået løs og nu sad 7-8 mm fra stellet. Det var her alle mine problemer var gemt. Bandede min mekker langt væk mens jeg fik det hele skruet ordentligt sammen igen. Håber ikke det har taget skade. Så umiddelbart ikke sådan ud, og havde ikke flere problemer med det, resten af turen.
Efter 6 timers kørsel lå vi stadigvæk på 14. pladsen. Fint. Der var stadig lang vej hjem, og mon ikke der ville ske lidt forskydninger i løbet af natten og søndag. De 3 pladser over os, var stadig inden for rækkevidde, men der var også et par hold under os, der kun var et par omgange efter. Top 10 virkede ureallistisk, da nr. 10 på dette tidspunkt allerede var 6 omgange foran os og virkede godt kørende. 6 omgange ville alligevel være godt 10 km der skulle hentes.
Alle der startede efter kl. 21 skulle have lys og reflekser på. Umiddelbart en lidt overforsigtig regel på en oplyst bane synes vi. Men banen viste sig kun at være delvist oplyst, så endnu en god beslutning fra arrangørernes side.
Jeg skulle selv kører fra 23 til 01. Havde besluttet at tage den mere med ro denne gang. Ja, det ville jo nok give sig selv, når der nu skulle køres 2 timers stints. Men igen tog jeg fejl. Om det var fordi, at det var på en racerbane, eller at der hele tiden kom nye og ”friske” ryttere på banen der gjorde det ved jeg ikke. Men der blev virkeligt kørt cykelløb hele tiden. Og vi kunne om søndagen konstatere, at sådan forholdt det sig hele vejen igennem løbet. Det var rigtig fedt. Det hele blev så intensivt, og man skulle konstant være vågen når man var på banen. Den mindste lille fejl og du blev hægtet af den gruppe du kørte i.  Kom man ud for at skulle køre alene, var man sikker på at tabe en omgang. Kun de bedste kunne holde tempo alene i flere omgange.
Kort efter start fandt jeg 2 andre at køre med. Vi holdt en fin fart omkring 34 km/t indtil vi blev hentet af den gode gruppe efter ca. 20 min. De andre 2 hoppede med, og jeg havde valget mellem, at gå med eller kører alene. Tog chancen. Ca. 1:20 holdt jeg på. Også denne gruppe var nu gået ned i fart og flere kunne side på. Derfor var gruppen vokset til 30-40 mand hvilket igen gjorde det nemmere for os snyltere at hænge på. 20 min. Før skiftet tabte jeg gruppen på bakken lige inden langsiden og kunne ikke komme op igen. Nu skulle der bare hænges i, så vi ikke tabte for meget inden Stig kom for at overtage. Kørte virkelig de sidste omgange og håbede at han ikke havde sovet over sig. Det ville være en katastrofe. Kunne simpelthen ikke overskue at skulle køre længere end de aftalte 2 timer. Han kom til tiden, og skiftet gik problemfrit. Klasse. Nu var det sovetid.

På 3. stint blev det til 67,41 km på 2:00:50 (ca. 33,5 km/t i snit)

I løbet af natten, fik vi kørt os op på en 13. plads og havde nu så meget luft nedad, at vi kun kiggede op i tabellen. Her lå vi 3 hold rimeligt tæt, ja nærmest på omgangshøjde, men vi var hele tiden lidt bagefter. Det tætteste hold, som vi lå og kæmpede med var Team 2cap racing. På dette hold kendte den gamle et par af rytterne, og mente at de til dagligt var stærkere end os. Dette gav det hele lidt ekstra. Så nu skulle der virkeligt mobiliseres kræfter. Kl. 05 skulle jeg ud på mit 4. stint, det andet af slagsen på 2 timer. Var træt. Havde sovet 2 x 45 min. Så det var ikke på søvnen der skulle hentes lidt ekstra. Kørte stort set samme taktik som ved sidste stint. De sidste 7 omgang røg farten virkeligt ned, og der skulle kæmpes. Fik igen uhyggelige tanker om, at Stig havde sovet over sig, så kiggede rigtigt meget ud på tilskuerne de sidste omgange for at se om jeg kunne finde ham. Og for hver omgang, hvor jeg ikke så ham, blev mine tanker mørkere.
Men som et lyn fra en klar himmel stod han der pludselig og råbte sidste omgang. Yes! Fuld kraft frem de sidste 1750m og så ville det sidste 2 timers stint være overstået. Så manglede der bare 2 gange 1 time.
Hørte faktisk efterfølgende, at midt om natten var der en, der rent faktisk sov over sig. 3 gange var hans makker inde igennem skiftezonen, for lige og se om han ikke var kommet. Det var han ikke, gennem pitten og en omgang mere. Som sagt, 3 gange kørte han igennem skiftezonen på den måde.  Jeg var blevet arrig af raseri, hvis det havde været mig.
Efter nu 15 timers kørsel lå vi stadigvæk på en 13. plads med 322 omgange. Det samme har Team 2cap, men de ligger lidt foran os på banen, så de har 12. pladsen. På 11. pladsen ligger Team Peopleway med 323 omgang, og på 10. pladsen Team RCM (Randers cykel motion) med 326 omgange. Altså stadigvæk 4 omgange efter en top 10 placering i vores aldersgruppe.(GP3)

På 4. stint blev det til 62,2 km på 1:54:42 (ca. 32,5 km/t i snit)


Det havde været godt vejr de sidste par timer, ja faktisk hele natten. Der havde det også været vindstille, men nu var det begyndt at blæse op. For hver time der gik, blev vinden lige lidt kraftigere. Nu var det virkeligt vigtigt at have en lille gruppe foran sig, når man kom over sidste stigning inden den store langside, der lå næsten lige op i vinden. Udover det begyndte der ogso at komme nogle tunge mørke skyer ind over banen. Jeg havde pt. Næsten undgået regnen. Kun Stig blev lørdag aften virkelig våd. Og sådan synes jeg da egentligt bare det skulle fortsætte.
5. stint var som sagt kun på 1 time. Dvs. det skulle være fuld gas….næsten. Eller i hvert fald det meste af det der var tilbage. Farten var nu gået af hele feltet. Og det begyndte at regne, en del faktisk. Hvilket også holdt farten lidt nede, da svingene kunne blive rigtigt glatte i regnen. Hos de bedste hold var der begyndt at gå lidt taktik i den. Men det vidste jeg ikke lige nu, så jeg troede at de 3 mand fra de tre Team Fransgaard hold, holdt lidt igen oppe foran fordi de gerne ville have nogle flere med op og tage del i arbejdet foran. Besluttede mig for at gå op igennem feltet, stille og roligt. Så kunne jeg da tage et enkelt træk på langsiden med vind. Så havde jeg da også vist lidt initiativ. Meen sådan var det altså ikke. Da jeg havde trukket op af langsiden kiggede jeg mig tilbage og kunne med stor forundring se, at jeg var ca. 100 m foran gruppen. Og jeg følte faktisk at jeg havde rigtigt gode ben. F….. i det. Hvis de kun ville lege med hinanden, kunne jeg da bruge mine forholdsvist gode ben, og den sidste ½ time af dette stint på at tage en omgang på de 30 mand, der sad i den gruppe. Fuld gas frem..
Gav den hvad jeg kunne. Prøvede at ramme nogle andre på vindlangsiden, selvom de kørte lidt langsommere end mig, for at spare kræfter der, og så lukke helt op resten af omgangen. Lagde mere og mere afstand. Nåede vel op på 250-300m, men så begyndte kræfterne at slippe op. Og samtidig var 2 af de allerbedste ryttere nået op til den gruppe jeg var kørt fra, og trak nu dem alle op i fart. Øv. Kunne de ikke bare være blæst forbi, så kunne jeg have lagt mig på hjul, og så var den omgang hjemme. Stoppede den aggressive kørsel, og lod dem hente mig igen. Nu var jeg bare blevet så træt, at jeg havde problemer med at følge dem. Fik kæmpet mig igennem til Stig’s nu velkendte og stadigt eftertragtede sidste omgangs kald.
Endnu et superskifte, i en super skiftezone og Stig var af sted og så stoppede regnen. Skidt med det. Havde heldigvis tørt tøj til sidste stint også.

Pga. vores taktik (tror jeg) med kun at køre 1 times stints til sidst æder vi os langsomt men sikkert ind på konkurrenterne. Team Peopleway ser ud til at være gået helt kolde. Team RCM har også mistet pusten i de sene morgentimer. Team 2Cap holder dog ved, men det er tydeligt at se på tavlen hvem de har på banen.
På 5 stint blev det til 31,94 km på 58:24 (ca. 32,8 km/t i snit.)

Kl. 13 skulle jeg ud på sidste tur. Her skulle den bare have det sidste, om end der ikke var så meget tilbage.
Og nu holdt vi for alvor øje med de andre, da vi gerne ville i top 10 og kunne se det var muligt. Bare lige et par omgange mere. Jeg kom med i en større gruppe, og så skulle der bare hænges i. Kunne se at hverken RCM eller 2Cap var med i denne gruppe, og forventede derfor at vi hentede ind på dem. Og ganske rigtigt. Tog en omgang på alle vores konkurrenter, så nu var den serveret til Stig i den sidste time. Vi manglede kun at overhale RCM en sidste gang, så var 10. pladsen vores. Stig kom ud på dagens sidste time for alle. Kørte fantastisk og overhalede alle vores nærmeste konkurrenter 2 gange, så da klokken ringede kl. 15.00 havde vi hentet 5 omgange på Team RCM siden i morges, og læsset de andre godt og grundigt. Bl.a. Team Peopleway, havde vi læsset med 7 omgange på de sidste 7 timer.


På 6. og sidste stint, blev det til 31,97 km på 58:26 (ca. 32,8 km/t i snit)



Godt tilfreds med weekendens forløb, var det i bad og hjem i seng. Skulle på arbejde kl. 20.00, så det galt om at få sovet bare en anelse inden.

Tak til min far og svoger for en god weekend. Det skal vi helt sikkert gøre igen en anden gang.

Tak til arrangørerne for et næsten perfekt arrangement.

Og ikke mindst en kæmpe TAK til cykelgear.dk  for at sponsorere vores cykeltøj, så vi kunne se ens ud. Det var lige prikken over i’et. Super service. Et oplagt sted at handle cykeludstyr næste gang også.

De kolde facts: (De officielle tal. Det kan afvige en smule fra den enkeltes cykelcomputer.)

468 omgange = 819 km i alt.  (7020 højdemeter)

Fordelt således:

Stig                      161 omgange = 281,75 km med 35,6 km/t i snit.
Martin               155 omgange = 271,25 km med 34,3 km/t i snit.
Henning            149 omgange = 260,75 km med 32,7 km/t i snit.

Hurtigste omgange:

Martin               2:35:8 (40,6 i snit)
Stig                      2:36:1 (40,4 i snit)
Henning            2:39:8 (39,6 i snit)

Placeringsmæssigt blev det til en 10. plads af 23 hold i aldersgruppen GP3  (Sammenlagt over 150 år)
Og blandt alle 90 hold rakte det til en fornem 31. plads.

20/5-2012  -  Copenhagen Marathon

Havde aftalt med min gode ven Jens at løbe Cph. marathon i år. Målsætningen var en lang træningstur, men ville gerne ramme en tid omkring 3:37-3:38 (ca. 5:10 min/km).
Tog afsted med rute 888 lørdag. Ankom ca. kl. 15 til Valby. Der fra til Nordhavn med s-tog for at hente startnummer i spartahallen, hvor der også var expo. Flot expo, og flot af arrangørene, at de havde fået så mange interessante mennesker til at bruge en weekend med en bod. Ville kigge efter et nummerbælte, og nogle gels,da det var noget jeg endnu ikke havde fået købt. Fandt ret hurtigt Sqeuzy's bod. Deres gels har jeg før brugt, så planen var at købe lidt der, da jeg ikke havde super meget lyst til at prøve noget nyt på en så varm marathon som København så ud til at blive.
20 gels og et nummerbælte for 200,- slag. Det var lige sådan et expotilbud jeg var ude efter. Nummer afhentet og retur til Nordhavn, hvor jeg skulle finde et s-tog til Vanløse. Havde lånt min svogers lejlighed, da han og hans søde kæreste, var taget i sommerhus. Tak for det. Bandede hele vejen over, at rute 888 var en ½ time forsinket, så jeg ikke kunne se afslutningen på dagens giroetape. Nåede heldigvis at se de sidste 2 km. Så var det bare ned og handle lidt aftensmad, og så ellers slappe af med en CL finale, og så sove.
Stod op 5:15 for at få et velfunderet morgenmåltid i god tid inden start. Brugte resten af morgenen på at gøre bælte og nummer klar, og få pakket alt, da jeg skulle direkte med tog hjem efter løbet.

Skulle mødes med Jens lidt i 9. Ankom kl. 9 og han og familien stod klar. Fik afleveret min taske og så var vi ellers ved at være klar. Prøvede at stille os midt mellem 3:30 og 3:40 ballonerne, men det havde en flok fra Siriuspatruljen også valgt at gøre, sammen med deres slæde. Vi fandt en anden plads, så vi ikke kom til at slås med dem, da de fyldte en del. Godt nok er de seje de siriusfolk, men vi regnede ikke med at de løb 3:30 når de havde deres slæde med. Hvilket de heller ikke gjorde. Men en tid på 4:32 er sku alligevel ret imponerende med slæde i 25 graders varme.

9:30 og startskuddet lyder. Vil tro der står 3000 foran os og 7000 bagved, så der går lige lidt før slangen rigtigt begynder at bevæge sig. Da vi efter et par hundrede meters gang, roligt begynder kan jeg mærke de tunge lårmuskler. Tænker at jeg så alligevel ikke nåede at restituere ordentligt fra i torsdags. Det bliver en lang tur. Prøver at finde det positive i det. Overbeviser mig selv om, at jeg er triathlet og ikke løber, så det er kun godt, at der er lidt træthed i cykelmusklerne. Lader Jens løbe (Hans mål var under 3:30 så det var ikke meningen at vi skulle følges) og prøver at finde en rytme.
Efter 2 km har jeg glemt alt om lårene og nyder vejret og de mange tilskuere. Til alle dem der stod på ruten. TAK for opbakningen, det betyder mere end i tror.
3,5 km. Løber henover lidt brosten og mærker pludselig et træk i venstre læg. Har nu trænet i 15 mdr. uden de store skader på bentøjet, og så i dag efter kun 3,5 km!! Stopper i 15 sek. for at massere læggen. Er gal. Vil ikke udgå nu, men vil heller ikke have en skade der tager længere tid at komme over. Det er jo ikke dette løb der er målet i år. Føler jeg får godt fat i den muskelfiber der driller, og prøver at løbe roligt videre. Det går ok. Giver det lige et par km.
10 km i ca. 52:22. Tiden passer fint. Smerten fra læggen er stort set væk. Bekymre mig lidt om, jeg kompensere for det i løbestilen, og at det så kommer til at koste et andet sted senere. Kommer tid kommer råd.
15 km i ca 1:18:00. Stadig fin tid. Nyder turen rundt i byen. Glæder mig til de næste km ud mod vesterbro, da man her løber i mod de foran løbene. Håber jeg får hilst på Jens, og en kærkommen mulighed for at se hvordan det går for ham. Ser ham lige omkring min passage af 20 km mærket, og tager en løs tid til ham. Jeg er små 5 min. bagefter. Så passer hans tid meget godt, men han har ikke noget at give af, han skal holde tempo hvis han skal under 3:30.
Første halvmarathon i 1:49:59. Heller ikke noget tid i banken for mig, hvis jeg skal under 3:40. Tænker på min læg, og bliver enig med mig selv om at tiden ikke er vigtig. At komme uskadet igennem er vigtigt.
25 km i 2:10:40. Ligger stadig omkring 26 min. pr. 5 km. Accepteret. Og nu begynder distancen og varmen at kunne mærkes. Ikke kun for mig. Flere og flere er nede og gå eller overhales fordi farten er faldet drastisk. Sørger hele tiden for at drikke godt i depoterne. Beslutter mig for at drikke 2 hele kopper vand i resten af depoterne, og så gå det der skal til for at få det hele drukket.
30 km i 2:37:47. Kan lige klemme mig ind under 3:40 hvis jeg kan holde 5 min/km. Men det er ikke det værd. Mærker varmen trækker tænder ud. Tager et brus når det er muligt, og begynder at gå ind i mellem. Bare 100 m hist og her. Er hele tiden bekymret for skader.
35 km i 3:07:29 Fint kommer under 4 timer uden at ødelægge mig selv. Skal nu bare i mål. Uanset om jeg løber lidt mindre end jeg kunne, er det hårdt nu.
40 km i 3:38:40 Så skal det sidste stykke bare hjem. Er glad for at jeg valgte taktikken med at drikke mere end planlagt i de sidste depoter. De sidste 2 km ligger der virkelig mange i vejkanten, og får hjælp af samaritter eller tilskuere. Husker kun at det er unge mennesker. Erfaringen tæller virkelig med så høje temperaturer på et marathonløb.
SLUT. 3:51:54. Fint under forholdene. Mange mister 15-20 min. i forhold til det planlagte. Hovedsagligt pga. varmen. Inkl. Jens og flere jeg kender. Føler selv at jeg kunne løbe 3:45 hvis dette løb havde været årets mål og jeg de sidste kilometre valgte at ignorere risikoen for skader og så bare klemte alt ud jeg havde.

Tak til Sparta for at godt arrangement. Tak til tilskuerne for den store opbakning.

NB. Jeg havde købt et nummer af en der var skadet, så jeg hed Anders Saxtoft under løbet :o)



17/5-2012  -  Danmarks højeste motionscykelløb


Danmarks højeste er en klassiker. I år havde de såmænd 30 års jubilæum. Imponerende!

Vi (min far, min svoger Stig og jeg) havde valgt 100 km ruten. Da jeg er opvokset i Skanderborg og førhen har cyklet en del i området passede det fint, da det er en ok hård rute. Og så skulle der jo løbes marathon 3 dage senere, så ingen grund til at presse den for meget.
Dagen startede med blanding af energidrik, som Stig havde købt og derfor havde med. Man skal ikke eksperimentere med nye drikke til løb, men til en 100 km på cykel, tænkte jeg det går nok. Kiggede hurtigt på bøtten for at finde blandingsforhold, lidt pulver i dunken og så afsted til starten. Lidt for hurtigt fandt jeg ud af senere.
Vi kom afsted med 5 gruppe kl. 9:28. Planen var at finde en gruppe, der kunne være trækdyr for os de første 50-60km da det ville foregå i en pæn hård modvind. 12-15 m/s med vindstød op mod 20 m/s. Desværre var der andre der havde lagt lignende planer og derfor kom vi hurtigt til at agere front sammen med et par stykker andre. Der var ikke så mange der var villige til at tage del i slæbet. Vi fik sat lidt fart i cyklerne, måske lidt for meget, så inden vi nåede lyngbakken, havde vi indhentet 3 store grupper af dem der var startet før os. Dvs. at vi havde taget nogle af de andre med 6 min. på de første 14 km.
På lyngbakken blev det hele splittet godt og grundigt op. Et par km senere opdagede Stig og jeg at den gamle ikke var med. Vi besluttede at holde lidt igen de næste par km så vi kunne få ham op og følges.
Han havde så koblet sig på et par bagfra kommende så ret hurtigt var han oppe igen.
Ingen problemer de næste 30 km. Kørte på lille klinge over Yding skovhøj m.m. for at passe lidt på mine ben i den hårde vind og det var lige før vi skulle på den lille klinge for at komme ned igen. 38 km/t kunne jeg få farten op på, på vej NED fra Yding skovhøj. 20m/s lige i hovedet. Tak skal du have.
Ved sukker toppen begyndte det at hagle. Heldigvist kortvarigt, da haglene gik lige ned i hullerne i min hjelm, og jeg har jo ikke nok hår til at tage imod den slags. For dælen det gjorde ondt.
Lige inden vi nåede vendepunktet kom en lang sej bakke. Pludselig følte jeg mig uden energi og kunne slet ikke få kraft i benene. Mærkeligt, men heldigvist kom min far ned og hjalp mig op til de andre. Fandt en håndfuld som vi fulgtes med til depotet ved 67 km. Fik lidt chokolade m.m. og tanket dunkene. Afsted igen. Manglede kun godt 30 km, men følte mig ikke helt ok. Efter et par km gik det dog fint, lige indtil vi ramte Javngydebakken. Blev sat. Da jeg nåede toppen kunne jeg stadig se de andre og gav fuld gas. Kørte de sidste 20 km som ren enkeltstart. Blev ved med at kunne se de andre foran, men formåede ikke at lukke hullet helt. En del ryttere blev sat på dette stykke, men desværre nåede jeg som sagt aldrig op. Har i år ikke haft problemer med at følge de andre, men i dag gik det rigtigt skidt. Specielt på bakkerne. Måske jeg bare skal tage dem på den store klinge fremover, da det er det jeg gør under træning, og der hvor jeg føler det bedste rul på cyklen.
Min cykelcomputer sagde 3:23:10 for de 100,78 km. Fint nok vejret atget i betragtning.
Ved hjemkomst kiggede nærmede på de ting Stig havde købt hjem til mig. Og fandt ud af, at jeg kun havde puttet 1/7 del af det pulver der skulle i drikkedunken i. Og da jeg ikke havde andet enrgi med, passede det meget godt at jeg løb tør for energi i kroppen efter ca. 2 timer, der hvor min far samlede mig op inden vendepunktet, og at jeg havde ny energi efter Javngyde hvor chokoladen fra depotet var blevet optaget i kroppen.
Trods fejlene alt i alt en god cykeltur i selskab med min far og svoger. Dejligt at man kan gøre noget sammen som familie. :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar